דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בקשת מלך חובה או רשות? 

מאת    [ 14/08/2007 ]

מילים במאמר: 463   [ נצפה 3273 פעמים ]

בס"ד

בקשת מלך חובה או רשות?

האם מינוי המלך הכתוב בתורה "שום תשים עליך מלך" הוא ציווי, תיאור העתיד או רק אם עם ישראל ירצה למנות לעצמו?
ועוד יש לשאול: עם ישראל דורש משמואל שימנה להם מלך "עתה שימה לנו מלך לשפטנו ככל הגויים" מדוע עם ישראל נזכר רק עכשיו למנות מלך אם זו מצוות עשה מן התורה שנאמר: "שום תשים עליך מלך אשר יבחר ה' אלקיך בו" וכן כותב המדרש: ?דבר אחר ואמרת אשימה עלי מלך אמר ר' יהודה בר' אלעאי על ג' דברים נצטוו ישראל בכניסתן לארץ ואלו הן למחות זכרו של עמלק ולמנות להם מלך ולבנות להם בית המקדש? -

בשתי הסוגיות האלו ישנן שלשה שיטות עיקריות:

שיטה א- בכניסה לארץ.

גמרא סנהדרין : ?וכן היה רבי יהודה אומר ג' מצוות נצטוו ישראל בכניסתן לארץ להעמיד להם מלך ולהכרית זרעו של עמלק ולבנות להם בית הבחירה?
רמב"ם : ?שלש מצות נצטוו ישראל בשעת כניסתן לארץ למנות להם מלך שנאמר שום תשים עליך מלך?
ספר החינוך : ?ונוהגת בזמן שישראל על אדמתם וכמו שאמרו זכרונם לברכה שלש מצות נצטוו ישראל בכניסתן לארץ למנות עליהם מלך ולבנות בית הבחירה ולהכרית זרעו של עמלק?

שיטה ב- לפי הצורך.

העמק דבר : ?ואמרת וגו' - אכן לפי לשון זה הי' במשמע שאין זה מצוה במוחלט למנות מלך אלא רשות... והרי ידוע בדברי חז"ל דמצוה למנות מלך...
ונראה דמשום דהנהגת המדינה משתנה אם מתנהג עפ"י דעת מלוכה או עפ"י דעת העם ונבחריהם ויש מדינה שבלא מלך הרי היא כספינה בלי קברניט, ודבר זה אי אפשר לעשות עפ"י הכרח מצות עשה שהרי בענין השייך להנהגת הכלל נוגע לסכנת נפשות שדוחה מצוות עשה?
אור החיים : ?מאומרו כי תבוא וגו' ואמרת משמע כי לא מצות ה' עליהם למלוך מלך אלא אם יאמרו הרשות בידם?
ראב"ע : ?שום תשים: רשות?

שיטה ג- נבואת העתיד

רמב"ן : ?ולפי דעתי עוד, שגם זה מרמיזותיו על העתידות, שכן היה כששאלו להם את שאול אמרו לשמואל שימה לנו מלך לשפטנו ככל הגוים...?

סיכום השיטות:

שיטה א: זמן בקשת המלך הוא בכניסה לארץ
שיטה ב: רשות, לפי צורך המדינה או רצון העם
שיטה ג: נבואה לעתיד
לשיטות ב ו- ג אין קושי מדוע לא ביקשו מלך עד עכשיו אבל לשיטה הראשונה ישנו קושי מדוע חיכו עד עכשיו?
מלכות ישראל בשונה ממלכות הגויים אינה סתם מלכות אלא מלכות שעל ידה מופיע מלכות ה' בעולם מלכות ארעא כעין מלכות רקיעא ולכן יש גדרים רבים מי יכול למלוך וכיצד,
עם ישראל לא יכול למנות ישר מלך אחרי הכניסה לארץ כיון שעם ישראל עדין לא ראוי למלכות שדרכה מופיע אור ה' בעולם, עכשיו אחרי ששמואל מרומם את העם והעם חוזרים בתשובה אחרי תקופת השופטים שבה לעם ישראל לא היתה יציבות רוחנית, העם מתייצב פה רוחנית מפסיק לעבוד אלילים עובד את ה' לבדו ומבקש מלך. בקשת המלך היא לא בקשה רעה מצד עצמה אלא בקשה טובה אבל היה פגם בזמן ובדרך שביקשו את המלך.
תלמיד ישיבה
כותב את הבלוג גיטרה



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב